Tekstproducties en Contentmarketing

Tekstproducties en Contentmarketing

Wij schrijven teksten voor websites en blogs, voor folders en brochures, voor nieuws of zomaar een teken van leven. Tekst wordt ervaren als de basis voor veel soorten content en met name met de opkomst van SEO en social media is content king.
Het opzetten en verspreiden van zakelijke content moet een marketingdoel hebben. Contentmarketing helpt u aan een betrokken publiek, die op termijn u direct de opdrachten gunt of u die u verder aan mogelijke klandizie of support helpt. Het kan ook een voorkeur op de arbeidsmarkt ontwikkelen.
De inzet van contentmarketing is dus een strategische keuze, dat minstens veel, heel veel energie kost. Wij werken dit zorgvuldig samen met u uit, van concept tot en met het plaatsen van tekst- en videobeeldproducties op relevante mediaplatforms en het monitoren ervan.

 

Het begint vaak met het schrijven van teksten voor  websites

We schrijven voor onze klanten relevante teksten of verzorgen dit met ons netwerk van tekstschrijvers. Vaak start het tekstschrijven met het verzorgen van de tekstuele invulling van websites die wij voor onze klanten maken. Wij zijn hierin bedreven, vlug en vaardig en houden rekening met beschikbare tekstruimtes en menustructuren. Hierdoor kunnen nieuwe websites snel online geplaatst worden. Eenmaal online houden we de websites bij met aanvullende relevante content en berichtgeving.

We zijn geïnteresseerd in het werk van onze klanten en zijn zeer leergierig naar de wensen van hun doelgroep. We maken ons verrassend snel het juiste taalgebruik eigen en toetsen dit aan de resultaten van de gangbare SEO-resultaten. We stimuleren klanten mee te denken over onderwerpen en vervolgacties. Zo bereiken we dat klanten hun website en de bijbehorende online mogelijkheden steeds intensiever gebruiken met logisch meer resultaat  tot gevolg. Goede teksten schrijven we dus eigenlijk met elkaar.

Contentmarketing gaat een stap verder: van blog tot video en moet leiden tot interactiviteit

Vanaf dat de mensheid kon tekenen is er in theorie al sprake van contentmarketing waarbij het erom gaat om elkaar zo goed mogelijk te informeren en te reageren op informatie. Door elkaar op deze wijze een stuk wijzer te maken kan er bij beide partijen een voorkeur behaald worden. Op de alledaagse markt op het plein gebeurt dit beïnvloeden van het publiek al eeuwenlang, met een kwinkslag, met een leuke oproep, met het doorvragen naar de gezondheid of met een mooi verhaal bij een nieuw product. Natuurlijk hopen de marktlieden via deze indirecte weg zich te onderscheiden en hun waar te slijten.

Zo modern is contentmarketing in feite dus niet.
Door de ongekende toevlucht van de digitale mogelijkheden pakken bedrijven contentmarketing nu massaal op. Dat kan in een betaalde vorm (advertenties of publicaties in print of online) of kosteloos (via slimme public relations of eigen online kanalen als social media). Wie nu schrijft blijft, lijkt het wel en wie daarbij slim video gebruikt heeft nog meer voordeel.
Het hedendaags karakter van contentmarketing bij bedrijven is niet zozeer direct selling, maar het consistent bouwen aan een bepaalde waardering voor de aanwezige expertise en service. Dit gebeurt door het vrijblijvend verstrekken van interessante informatie en door het op ontspannen wijze interactief contact aangaan met de doelgroep. Als de doelgroep positief reageert op de berichtgeving of activiteit, dan kunnen we door met het leggen van verder inhoudelijk contact of het doen van een aanbieding.

Goede contentmarketing creëert het voordeel van de gunfactor. 

Het juiste verhaal overbrengen door goede storytelling

We helpen met het bedenken en opzetten van relevante en consistente content, dat natuurlijk altijd past bij het merk of bedrijf.
Het begint vaak bij het bepalen van een goed thema of een goed verhaal dat het onderscheidend vermogen verwoordt of verbeeldt. Wij van Unicum zijn er diep van overtuigd dat elk bedrijf uniek is. Het vereist soms wat creativiteit om dat goed te verwoorden of te verbeelden. Hoe dan ook, het verhaal moet origineel en authentiek zijn.

En dan gelden er eigenlijk nog maar een paar andere voorwaarden:

  • de doelgroep moet de aangeboden content kunnen vinden. Het moet dus onderwerpen bevatten waarnaar de doelgroep op zoek is. Dat goed inschatten of kennen is de kunst van een goede marketeer. Het vereist onderzoek en inlevingsgevoel. We helpen u daar graag bij.
  • de content moet inhoudelijk sterk genoeg zijn om als zodanig gewaardeerd te worden en om aan te zetten tot een gewenste vervolgactie.

Met deze condities onderscheidt contentmarketing zich van algemene communicatie. Contentmarketing is publiceren met een doel: relevante volgers creëren en van die volgers en hun netwerk uiteindelijk leads maken. Dit loont zich vaak op wat langere termijn.

Samen met Unicum kunt u meer. Nodig ons eens uit voor een vrijblijvend gesprek over het verzorgen van reguliere tekstproducties of de opzet en beheer van contentmarketing.

Enkele projecten

Smit & zoon | campagne Syntan ZLR 100

Unicorn Grain Specialties | PowerPoint

WOW innovation | 3luik folder

Bekijk meer projecten